Creativity&Business

Blog za kreativne preduzetnike

šta je brendiranje

Šta je brendiranje

U poslednje vreme sve više čujemo i koristimo termin brendiranje, ali njegovo značenje uglavnom nije najbolje definisano.

Mnogi preduzetnici i blogeri upoznati su sa ovim terminom, mogu da razumeju čak i da je izuzetno važan, ali ne bi znali da objasne šta brendiranje konkretno podrazumeva. Zato sam u ovom prilogu odlučila da razjasnim najčešće zablude u vezi sa brendiranjem i približim vam njegovo pravo značenje.

Ovde ćete da naučite:

  • Šta je brend, zapravo;
  • Šta brend definitivno nije;
  • Zbog čega je važno da posvetite vreme i trud njegovom stvaranju;
  • Kada je pravo vreme da se fokusirate na izradu svog brenda.

Šta je brend?

Brend je termin koji se danas često čuje, posebno u malim poslovnim krugovima. To je jedna od onih reči koju svi rado upotrebljavaju, a da im nije najjasnije šta znači i kao da svako ima sopstvenu definiciju.

Iz tog razloga najpre ćemo da navedemo najčešće zablude o brendu i tome šta (ne) podrazumeva:

  • “Imam izrađen brend, evo mog logoa.” Nije tačno. Vaš logo nije isto što i vaš brend. Logo je samo deo vizuelnog identiteta, a vizuelni identitet je deo brenda. Logo je svakako važan i veliki aspekt svakog brenda, ali je u isto vreme i samo vrh ledenog brega.
  • “Ja? Pa ja nisam deo mog brenda.” Još jedan netačan zaključak. Ukoliko ste vi i vaš biznis prisutni na internetu, svakako da i sami utičete na svoj brend. Uzmimo za primer blog, koji bi uz poslovnu prezentaciju, svako trebalo da ima na svom sajtu. Način na koji pišete sadržaj za svoj blog jeste način na koji se obraćate svojoj publici, a on je svakako važan deo brenda.
  • “Ja vodim mali biznis, brend je samo za velike kompanije.” Kada čujemo reč brend uglavnom pomislimo na brendove koji su nam najviše poznati, kao što su Coca Cola ili Nike. Ali, istina je da svaka firma ima svoj brend, a taj brend uvek vizuelno komunicira sa svojim potrošačima, korisnicima, klijentima, gostima, itd. Vaš brend je taj koji vašoj publici govori da ste ozbiljni i profesionalni, ali im isto tako može reći da ste nepouzdani, neprofesionalni i da zapravo nemate pojma šta radite.
  • “Ljudima nije stalo do moje ličnosti, u pitanju je biznis.” Ljudi znaju kako da uoče ili suptilno ignorišu reklamu. Znate li šta, između ostalog, dovodi do prodaje? Kreiranje korektnih poslovnih odnosa. Vaša ličnost igra veliku ulogu u tome.
  • “Ovog momenta, zapravo, ništa ne prodajem. Kasnije ću pustiti u prodaju svoje proizvode.” Dakle, svakako ćete u jednom momentu da krenete sa prodajom, pa onda krenite odmah da gradite svoj imidž na tržištu.
  • “Da, moj brend i moja strategija su potpuno ista stvar.” Nisu. Brendiranje i strategija mogu da rade zajedno, ali svako služi različitoj svrsi. Marketing pronalazi kupce i klijente, a brend sa njima gradi veze i odnose.
Dakle, brend nije samo vaš logo i nije namenjen samo velikim kompanijama; brend predstavlja celokupni doživljaj koji ima svako ko je u neposrednom kontaktu sa vašim biznisom.

Pre nego što potencijali kupci i klijenti stupe u kontakt sa vama ili vašim proizvodima i uslugama, prvo će videti vaš brend, u nekom obliku ili formi. On će im dati uvid u iskustvo koje će imati sa vama ili vašim proizvodima, na osnovu kog grade određena očekivanja.

Pogledajmo malo bliže o čemu je reč na primeru restorana. Brendovi restorana brze hrane, kao što je, na primer, McDonald’s, odišu živopisnim i prijateljskim bojama kojima žele da privuku vašu pažnju. Svojim predstavljanjem vam ne obećavaju jedinstveno kulinarsko iskustvo, već brz obrok koji nije preterano skup.

Sada razmislite o nekim od najlepših i najskupljih restorana u centru vašeg glavnog grada, njihovi brendovi su rafinirani i sofisticirani. Njihov logo i atmosfera vam poručuju da ćete zaista doživeti jedinstveno i neponovljivo kulinarsko iskustvo.

Vaš brend je odraz vašeg poslovanja, zadužen je za odražavanje vašeg poslovnog karaktera.

Svi veliki brendovi s namerom koriste elemente kao što su njihov logo, web sajt i ton, kako bi poručili kupcima ne samo ko su sada, već i kakvi žele da postanu.

Kada počnete da radite na stvaranju sopstvenog brenda, fokusirajte se na ono što želite da vaš biznis postane, a ne na ono šta je sada, zato što tako stvarate sliku, obećanje i iskustvo koje želite da vaši klijenti dožive.

Dobro osmišljen i dizajniran brend usklađuje ton vašeg biznisa, logo, kolor šemu i identitet vaše firme sa mišljenjem potencijalnih kupaca i klijenata o vašem poslovanju.

Zbog čega je brendiranje toliko važno?

1. Brend kupcima i klijentima pruža mentalnu sliku o vašem poslovanju, vašim proizvodima i uslugama. Većina ljudi ima vizuelnu memoriju, odnosno pamti stvari na osnovu njihovog izgleda. Kada razmišljamo o uspomenama, ljudima ili mestima, slike nam prolaze kroz glavu. Isto važi i za brend. Upravo vizuelni aspekti vašeg brenda postaju ono sa čime vas kupci dovode u vezu.

2. Brend vaše poslovanje čini memorabilnim i prepoznatljivim. Ljudi prepoznaju one koji ulože trud u svaki aspekt svog poslovanja. Kada vide da su vaš logo, web sajt, nalozi na društvenim mrežama, vizit karta, memorandum i ostali elementi vizuelnog identiteta konzistentni, zaključiće da će i vaši proizvodi i usluge takođe biti takvi. Takva doslednost kupcima pomaže da vas upamte i steknu poverenje. Upotreba konzistentne grafike, jezika i sadržaja jeste ono što vaš brend čini jedinstvenim. Način na koji koristite te elemente na vašem sajtu, blogu i društvenim mrežama učiniće vas prepoznatljivim. Dobar brend je prepoznatljiv čak i kada logo nije prisutan.

3. Brend vam omogućava da se istaknete. Upravo zahvaljujući brendu, ljudi će moći da vas razlikuju od konkurencije.

4. Brend stvara emocionalnu vezu i lojalnost kupaca. Ljudi razvijaju emocionalnu povezanost prema svojim omiljenim brendovima, pa tako postaju i lojalni kupci.

5. Ukoliko je dobro osmišljen, brend može da privuče pažnju vaših idealnih klijenata. Ukoliko je pažljivo dizajniran, brend će privući upravo one klijente sa kojima želite da sarađujete i kupce kojima želite da prodate svoje proizvode.

U kom momentu je potrebno da se fokusirate na izradu svog brenda?

Svako ko pokreće sopstveni biznis postavi sebi ovo pitanje: Kada da počnem sa izradom brenda? Takođe se pitaju: Šta je zapravo brend? i Kako mi brend može pomoći da unapredim svoj biznis? Ali, na ova dva pitanja smo odgovorili malopre.

Mnogo ljudi sa kojima sam sarađivala umelo je da kaže: Sada nemam vremena za izradu brenda ili Tako nešto mi nije potrebno. Nažalost, za razliku od onih koji su razumeli važnost i neophodnost izrade svog brenda, niko od njih nije ostvario značajan uspeh u poslu koji predstavlja.

Treba da se fokusirate na izradu svog brenda OVOG MOMENTA.

Evo u čemu je stvar, saradnja sa dizajnerom ili agencijom bi za vaš biznis trebalo da predstavlja mnogo više od izrade logoa i web sajta. (Zato pažljivo birajte) Ta saradnja treba da vam pomogne da postavite temelje vašeg poslovanja, jasno definišete svoju ciljnu grupu i postavite realne, ali značajne ciljeve za uspeh.

Ukoliko se desilo da ste pokrenuli svoj posao, a još uvek nemate jasno definisan brend, nema potrebe da se osećate loše, zato što uvek možete ponovo preispitati svoj brend i utvrditi planove koji će ubuduće funkcionisati najbolje za vas i vaš biznis.

Ovo su dva najvažnija momenta kada možete da se fokusirate na izradu svog brenda:

1. Pokretanje biznisa

Najbolje vreme za izradu brenda svakako je sam početak vašeg poslovanja, a razlog za ovako nešto je očigledan. Ovo je momenat kada odlučujete sa kim ćete sarađivati, zašto želite da sarađujete sa njima i na koji način ćete im biti na usluzi. Ovo nisu važne odluke samo za izradu vašeg brenda, već i za celokupno poslovanje.

Sa vizuelne tačke gledišta, ovde ste u mogućnosti da snažno nastupite na svom tržištu i budete primećeni. Ljudi će odmah prepoznati vašu profesionalnost i želeti više informacija o poslu koju predstavljate. Brend koji na samom pokretanju biznisa dobro izgleda, odmah će zadobiti pažnju ciljne grupe, privući prve klijente i omogućiti uspešan start.

2. Menjanje / definisanje ciljne grupe

Ukoliko ste već pokrenuli biznis, ali želite da napravite određeni zaokret u pravcu kojim ide, preciznije definišete svoju ciljnu grupu ili izmenite svoje ponude, onda bi ovo bio zgodan trenutak i za definisanje brenda.

Moguće je da na početku svog poslovanja jeste uradili sve kako treba, ali kako je vaš biznis evoluirao, javila se i potreba za izmenama i novim prilagođavanjima vašeg identiteta.

Zaključak

Svako ko je uspešan u svom poslu, najvećim delom je svoj uspeh ostvario zahvaljujući svesti o važnosti dobro osmišljenog i dizajniranog brenda. Mnogostruko im se isplatilo to što su vreme, trud i novac investirali u stvaranje brenda.

Međutim, brend nije nešto što se naprosto ili usput desi. U pitanju je kompleksan i dugotrajan proces. Proces koji neki put i nije sasvim prijatan i koji zahteva da mnogo vremena provedete preispitujući svaku svoju odluku i nameru u vezi sa svojim biznisom.

Ukoliko vam je potrebna pomoć ili odgovor na neko pitanje, ne ustručavajte se da me kontaktirate.

Hvala na pažnji! 😉

Podelite prilog sa prijateljima
Pročitajte i sledeće
Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Blog za kreativne preduzetnike

Prijavite se da putem imejla dobijate savete i ekskluzivne materijale pomoću kojih možete da pokrenete i unapredite svoj kreativni biznis.

Email adrese se ne ustupaju trećim licima ni pod kojim uslovima.