Od ključne važnosti za kreiranje uspešnog brenda jeste postavljanje dobre osnove za taj brend, pa i samo poslovanje. Ono što pod tim podrazumevam jeste da vizuelni aspekti nisu prvo na šta treba da usmerite svoju pažnju.
Ako još uvek niste načisto sa pojmom brendiranja i zbog čega je posvećeno kreiranje brenda važno za vođenje uspešnog biznisa, pročitajte prilog Šta je brendiranje.
Svrha brenda jeste da privuče određenu ciljnu grupu (idealne klijente, kupce i saradnike) tako što će im pomoći da stvore željenu percepciju o vama i vašem poslovanju.
Brend je, zapravo, zadužen za obavljanje teškog dela posla; on treba prećutno i jednostavno da ukaže na stil i način vašeg poslovanja, kako ne biste stalno dobijali zahteve od klijenata da smanjite cene svojih usluga ili da obavljate nešto što ne potpada pod oblast vaše delatnosti.
Brend je, takođe, zadužen za izgradnju poverenja i veze sa potencijalnim kupcima, klijentima i saradnicima. On stvara memorabilno i prijatno iskustvo ljudi koji su na bilo koji način u vezi sa vašim biznisom.
Brend obavlja zaista veliki deo posla, zar ne?
Međutim, pre nego što obavi sav taj posao, treba i vi da uradite nešto. Treba da definišete i postavite odgovarajuće temelje na kojima će vaš brend biti izgrađen.
Šta se dešava onima koji ne postave dobre temelje za svoj brend?
Najpre upadaju u zamku konstantne potrebe za revizijom brenda. Ta zamka zatim vodi u drugu, kada postaju samo imitatori drugih uspešnih ljudi i firmi iz iste niše. Ovo je proces koji svaki put dovodi do razočaranja.
Da biste izbegli ovakav scenario, neophodno je da odgovorite na tri važna pitanja:
1. Zašto ste u tom poslu?
2. Kome pomažete?
3. Kako im pomažete?
Prvo pitanje: Zašto?
Zašto ste odlučili da pokrenete sopstveni biznis? Zašto volite taj posao? Zašto bi bio važan još nekome osim vama?
Bitna stvar koju treba da zapamtite jeste da ljudi ne kupuju ono što prodajete, već ono zbog čega to prodajete.
Mene klijenti ne angažuju samo zato što im treba izrada vizuelnog identiteta ili web sajta. Angažuju me zato što znaju da sam neko ko voli svoj posao, zbog čega sam mu maksimalno posvećena. Takođe, znaju da sam pobornik pokretanja sopstvenog biznisa, jer nam tako nešto daje slobodu i otvara mogućnosti da realizujemo sve one sjajne ideje koje smo imali dok smo od 9 do 5 radili za nekog drugog.
Vaš prvi zadatak je da detaljno obrazložite zašto pokrećete sopstveni biznis. Ima onih koji će se pitati Zašto bi tako nešto bilo važno za izradu logoa?! Ali, upravo vaši motivi i pristup poslovanju određuju smer rasta vašeg brenda, a dizajnerima daju smernice na osnovu kojih će ga kreirati.
Dok radite na tom zadatku, imajte u vidu sa kakvim ljudima želite da sarađujete. Tako stižete i do drugog pitanja na koje treba da odgovorite:
Drugo pitanje: Kome pomažete?
To je vaš drugi zadatak, da jasno definišete svoju ciljnu grupu.
Jedne stvari morate biti svesni: SVI ne mogu da budu vaša ciljna grupa. Možda verujete da tako postoji veća šansa da se razvijate, zaradite i napredujete u poslu, ali to je jedna od najvećih početničkih zabluda. Važno je da shvatite da ne možete svima da pristupate i obraćate se na isti način i da je to savršeno u redu.
Dakle, ko je zapravo vaša idealna ciljna grupa? Da li su to muškarci ili žene? Da li je u pitanju mlađa ili starija populacija? Da li su fakultetski obrazovani ili ne? Kolika su im mesečna primanja? Da li su religiozni? Da li su politički orijentisani? Obuhvatite osnovne demografske karakteristike, ali idite i mnogo dalje. Razmislite, gde su trenutno u svom životu i poslu? U kojim oblastima vezanim za vaš posao imaju poteškoće?
Evo korisnog saveta: Razmišljajte o svojoj ciljnoj grupi kao o jednoj osobi. Bilo koji poslovni korak da preduzimate, imajte na umu tu jednu osobu, ne 100, 1000 ili 10000 ljudi. Na taj način ćete u svim postupcima biti određeni i jasni, a broj ljudi koji će odgovoriti će vas prijatno iznenaditi.
Dok razmišljate o svojoj ciljnoj grupi, fokusirajte se na izazove i probleme sa kojima se najčešće suočavaju, kao i na rešenje koje ćete im upravo vi obezbediti.
Treće pitanje: Kako pomažete?
Kada sam 2010. godine pokrenula ovaj sajt, izgledao je potpuno drugačije. Predstavila sam se kao web i grafički dizajner, ponudila svoje usluge i postavila portfolio radova. Tada sam smatrala da je moj deo posla završen i da je ostalo na klijentima i dobroj sreći. Nakon što se ispostavilo da sam mnogo pogrešila, vratila sam se na početak: knjigama, preispitivanju i planiranju.
Znala sam da u budućnosti svakako ne želim sebe da ograničavam na usluge dizajna koje sam do tada nudila. Stekla sam veliko znanje koje nije imao ko da čuje, a imala sam potrebu da ga podelim sa drugima. Pitala sam se na koji način će biti najbolje da povežem veštine web i grafičkog dizajnera sa poslovnim iskustvom.
Analiza mog >kako ću da pomognem drugima< imala je značajan uticaj na razvoj mog poslovanja. Osim što svojim klijentima pružam usluge izrade dizajna, edukujem ih i pomažem im da uspešno vode svoj biznis.
Ispričala sam vam svoju priču da bih vam pomogla da razmislite o sledećem:
U kojoj tački se preklapaju vaše veštine, znanje, iskustvo i ono što je zaista potrebno vašoj ciljnoj grupi?
Zaključak
Odgovori na sva pitanja koja sam u ovom tekstu navela su od suštinskog značaja za razvoj vašeg poslovanja i brenda.
Međutim, ne treba od sebe da očekujete da do kraja ovog dana imate potpune odgovore i razvijena rešenja. Neophodno je da oređeni deo vremena i energije utrošite na razmišljanje o budućim postupcima.
Dok to radite, zapisujete ideje koje vam dolaze na pamet i na osnovu kojih ćete kasnije moći da razvijete ozbiljnu strategiju za realizaciju svojih poslovnih ciljeva.
Stojim vam na raspolaganju za dodatna pitanja i pomoć u postavljanju temelja za kreiranje uspešnog brenda. 😉