Creativity&Business

Blog za kreativne preduzetnike

psihologija boja

Psihologija boja u dizajnu

U svom prethodnom prilogu o kreiranju vizuelnog identiteta, boje sam navela kao jedan od četiri ključna segmenta u identitetu svakog brenda.

Boje igraju vitalnu ulogu u našim vizuelnim percepcijama i reakcijama, stoga će odluka potencijalnih kupaca i klijenata u velikoj meri zavisiti od vizuelnog aspekta vašeg proizvoda i predstavljanja tržištu. Upravo su boje te koje će vam najviše pomoći da prenesete željenu poruku i podstaknete odgovarajuće emocije vaše ciljne grupe.

Međutim, kako odlučiti koje boje će najbolje predstaviti vaš brend? Znamo da svaka boja izaziva određenu psihološku reakciju, pa je veoma važno napraviti pravi izbor.

Bilo da me klijenti angažuju za izradu vizuelnog identiteta ili web sajta, definisanje boja brenda je prva stvar kojom se bavim.

Kreiranje kolor šeme je osnova za izradu svakog dizajna.

Zbog čega?

Dešava se da ljudi pokrenu biznis za koji prethodno nisu definisali brend, pa u zavisnosti od trenutnih potreba angažuju razne dizajnere: jednog za izradu logoa, drugog za izradu web sajta, trećeg za dizajn brošura, vizit karti, itd.

S obzirom na to da dizajneri nemaju smernice kojima će se voditi, svaki od njih radi najbolje što ume, unoseći tako lični pečat u izradu dizajna za koji je zadužen. Rezultat svega je potpuna nedoslednost u imidžu firme koja ih je angažovala, što se pre ili kasnije uvek ispostavi kao velika greška.

Stoga, bilo da tek nameravate da pokrenete biznis ili ga neko vreme vodite bez jasno utvrđenih smernica za vizuelni identitet, napravite korake o kojima ću u nastavku teksta govoriti.

1. Sastavite listu reči koje najbolje opisuju vaš brend

Razmislite kakvu poruku želite da pošaljete svojoj ciljnoj grupi. Kakav utisak želite da ostavite? Pustite sada boje, o njima ćete razmišljati u narednim koracima.

Uzmite papir i olovku i počnite da zapisujete reči koje koje najbolje opisuju vaš brend. Mnogi ljudi misle da imaju jasnu viziju o svom budućem poslovanju do momenta kada treba da ga opišu. Zbog toga je zapisivanje dragoceno, pomaže vam da izgradite jasnu sliku o svim pojedinostima u vezi sa vašim biznisom.

2. Izaberite 3 – 4 ključne reči

Nakon što sastavite svoju listu od 10, 15 ili više reči, vreme je da suzite fokus na najviše 4. Tako ćete identifikovati boje svog brenda.

3. Utvrđivanje boja

Sada dolazimo do glavnog razloga zbog kog smo ovde. Da bih vam olakšala, pripremila sam tabelu sa bojama i svim aspektima na koje ukazuju.

Želim napomenuti da prilikom odabira boja za vaš brend nije preporučljivo da se držite svojih omiljenih boja. Meni, na primer, plava i ljubičasta nikada nisu bile izbor prilikom kupovine odeće, nameštaja, dekora stana itd, ali su bile najbolji izbor za predstavljanje mog poslovanja i pristupa zadacima i klijentima. Provela sam mnogo vremena razmišljajući o bojama svog brenda, a rezultat odluke koju sam donela je bio fantastičan odziv ljudi koje sam definisala kao svoju ciljnu grupu.

Zelena

Zelena predstavlja svežinu, balans i ekološke brendove. Ona takođe upućuje na bogatstvo i rast. To je boja koja podstiče na akciju i aludira na pozitivnost.

svežina | balans | bogatstvo | rast | napredak | pokretač | pozitivni aspekti | organski proizvodi | zaštita životne sredine

Plava

Plava predstavlja pouzdanost, lojalnost i mir. Odličan je izbor za finansijske institucije, društvene mreže i umirujuće spa centre.

pouzdanost | lojalnost | smirenost | mir | poverenje | harmonija | sklad

Ljubičasta

Ljubičasta je čuvena po kreativnosti, grandioznosti i duhovnosti. Ukazuje na smirenost i umetnički duh. Tamnije nijanse su najbolji izbor za luksuzne brendove, dok svetlije predstavljaju nežnost i ženstvenost.

grandioznost | veličanstvenost | živahnost | bogatstvo | luksuz | obilje | duhovnost

Žuta

Žuta ukazuje na energičnost. Predstavlja toplinu, dobro raspoloženje i odaje utisak sreće i uzbuđenja. Odličan je izbor za sve uzraste, kao i za restorane jer stimuliše apetit.

svetlost | bistrina | pronicljivost | pozitivnost | toplina | radost | energičnost | uzbuđenje

Narandžasta

Narandžasta predstavlja energiju i živost, dok ujedno ukazuje na prijateljski pristup. Nenametljivo poziva na prijateljstvo, zabavu i igru. Odličan je izbor za razne dečije ustanove.

toplina | razigranost | radost | prijateljstvo | energičnost | sreća | samouverenost | pouzdanost

Crvena

Dinamična i snažna boja za koju je poznato da stimuliše apetit i privlači pažnju. Odličan je izbor za brendove koji ukazuju na strast i dramu. Međutim, treba je koristiti umereno, s obzirom na njenu nadmoćnost.

ljubav | strast | opasnost | dramatičnost | dinamičnost | moć | snaga

Roze

Roze boja se doživljava kao ženstvena, nežna i osetljiva. Svetli i živi tonovi ukazuju na hrabar i moderan nastup. Generalno ukazuje na prijateljski i bezbrižan stil.

ženstvenost | nežnost | blagost | plemenitost | razumevanje | saosećajnost | zdravlje | lepota

Siva

Siva ukazuje na eleganciju, smirenost i neutralnost. Često je možemo videti kod savremenih tehnoloških kompanija i u konzervativnim korporativnim postavkama.

elegancija | neutralnost | smirenost | konzervativnost

Crna

Crna predstavlja moć i eleganciju. To je boja autoriteta. Ona ukazuje na bezvremenost i smeo pristup. Često se koristi kod modnih i luksuznih brendova.

odvažnost | moć | sofisticiranost | dramatičnost | formalnost | klasika | elegancija

Bela

Bela je univerzalna boja mira i često je okarakterisana kao boja savršenstva. U psihologiji boja bela predstavlja boju novih početaka.

čistoća | nevinost | celovitost | mir

Kako izabrati kolor šemu za brend ukoliko niste dizajner?

Kako izabrati kolor šemu za brend ukoliko niste dizajner

Coolors – alat za definisanje kolor šeme vašeg budućeg brenda

Coolors je alat koji omogućava generisanje fantastičnih kolor šema. Potpuno je besplatan i veoma jednostavan za korišćenje.

Odabirom opcije Explore možete pristupiti bazi sa prethodno definisanim kolor šemama ili možete definisati sopstvenu kolor šemu.

Provešću vas kroz proces definisanja sopstvene kolor šeme:

1. Posetite Coolors i kreirajte nalog odabirom opcije Sign Up

2. Odaberite opciju Generate iz gornjeg horizontalnog menija.

3. Otvoriće se prozor sa nasumično odabranom paletom boja.

4. Pritiskom na Space taster dobićete novu paletu boja. Nastavite da pritiskate taster Space dok ne dobijete boju koja vam se dopada.

5. Kada dođete do željene boje, pritisnite katanac kako je ne biste izgubili prilikom naredne pretrage boja.

6. Ponavljajte ovaj postupak dok ne budete zadovoljni sa svim bojama vaše kolor šeme.

7. Odaberite opciju Save.

8. Dajte ime vašoj kolor šemi i potvrdite pritiskom na dugme Save.

9. Da biste posetili svoju novu kolor šemu pritisnite strelicu u gornjem desnom uglu ekrana i odaberite opciju Profile.

10. Otvoriće se novi prozor u kom ćete videti svoju kolor šemu.

11. Postavite kursor iznad kolor šeme i odaberite opciju Export.

12. Pojaviće se prozorčić u kom ćete odabrati format u kom želite da sačuvate svoju kolor šemu. Ja ću u našem primeru odabrati PDF format.

13. U novoj kartici pretraživača otvoriće se fajl koji je još potrebno da sačuvate na svoj računar.

14. Sada imate definisanu kolor šemu koja će vama ili vašem dizajneru ubuduće služiti kao smernica za izradu dizajna.

Coolors nudi i mogućnost kreiranja kolor šeme na osnovu slike ili fotografije.

1. Nakon što otvorite Coolors i odaberete opciju Generate, pritisnite ikonicu foto-aparata.

2. Otvoriće se prozor u koji možete učitati sliku sa vašeg računara ili uneti url adresu slike koju ste pronašli na internetu.

3. Kada unesete sliku na osnovu koje želite definisati kolor šemu pritisnite dugme Ok.

4. Pojaviće se automatski generisana kolor šema. Pritiskom na dugme Auto možete menjati boje kolor šeme dok ne dobijete odgovarajuću kombinaciju.

5. Postupak čuvanja vaše kolor šeme isti je kao u prethodnom primeru.

DODATAK: Boje nekih od najpoznatijih svetskih logoa

Psihologija boja: Naučite kako da odaberete boje koje će vaš budući brend predstaviti na najbolji način.

Zaključak

Dosadašnje iskustvo mi je pokazalo da nema mnogo onih koji će bojama svog budućeg brenda posvetiti neophodno vreme i pažnju. Ponavljam da tako neozbiljan pristup izradi brenda uvek rezultira gubicima. Zato provedite koliko god je vremena potrebno da biste razmislili, utvrdili boje vašeg brenda i bili potpuno sigurni da ste doneli pravi izbor.

Stojim vam na raspolaganju za dodatna pitanja i pomoć! 🙂

Podelite prilog sa prijateljima
Pročitajte i sledeće
Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Blog za kreativne preduzetnike

Prijavite se da putem imejla dobijate savete i ekskluzivne materijale pomoću kojih možete da pokrenete i unapredite svoj kreativni biznis.

Email adrese se ne ustupaju trećim licima ni pod kojim uslovima.